Ile kosztuje lot do Londynu

3 Lu

Ile kosztuje lot do Londynu? Czy bardziej opłaca się lecieć tanimi liniami czy może poczciwym LOT-em? Czy tanie linie są rzeczywiście tanie? Postanowiłem to sprawdzić.

Śnieg stopniał, zrobiło się cieplej, więc zacząłem myśleć o podróżach. Uwielbiam podróżować na wszelkie sposoby, ale zwykle gdy gdzieś jechałem decydowałem się na podróż autem. Głównie dlatego, że samochód służy nie tylko do dotarcia do miejsca docelowego, ale jest użyteczny również na miejscu. Nie muszę dopasowywać się do rozkładów komunikacji miejskiej. Nie muszę ciągać walizek, bo jeżdżą ze mną w bagażniku. A gdy się zmęczę, wygodny fotel ukoi moje zmęczone ciało:)

Tym razem jednak wybierałem się do wielkiego miasta, gdzie o parkowanie jest zawsze ciężko, a co więcej tubylcy mają w zwyczaju jazdę pod prąd. Inna sprawa, że przy tak długiej trasie sama benzyna kosztowałaby mnie grubo ponad 1,5 tys. zł. Jednym słowem wybrałem samolot.

Zawsze słyszałem, że latanie jest tanie. Że dzięki tanim liniom lotniczym można polecieć za parę złotych. Czy tak jest naprawdę? Prowadząc samodzielne poszukiwania doszedłem do wniosku, że jednak nie do końca.

Ale do rzeczy. Plan był taki aby polecieć do Londynu 11 marca, a wrócić 14-ego. Najpierw sprawdziłem ofertę naszego rodzimego przewoźnika.

LOT
– Lot na lotnisko Heathrow, z którego można dotrzeć do centrum Londynu linią metra.
– W cenę wliczony jest bagaż podręczny oraz jedna sztuka bagażu o wadze do 23kg
Koszt: 832,20 zł dla jednej osoby

Drogo! Pomyślałem i zacząłem szukać dalej. (Inna sprawa że za tą cenę otrzymuję przylot o 16:40 i wylot o 10:35, więc oba dni są stracone jeśli chciałbym pozwiedzać)

W następnym kroku skierowałem się na stronę Wizzair-a.

WIZZAIR

– Lot na lotnisko Luton, oddalone o ok. 55 km od Londynu (jakieś 30min pociągiem)
– Koszt lotu: 330 zł

Myślałem że będzie taniej ale nie byłoby jeszcze źle gdyby nie fakt, że za tę cenę mogę ze sobą zabrać co najwyżej niewielki bagaż podręczny (nie większy niż 42x32x25cm) co przy podróży na 3 dni nie jest dobrym rozwiązaniem:)

– Dopłata za bagaż: 90 zł w każdą stronę, więc łącznie 180 zł. (za duży bagaż podręczny o wymiarach do 56x45x25 połowa tej ceny, ja nie mam takiej walizki więc dopłacam więcej)
– Jeżeli odprawię się przez internet przynajmniej zaoszczędzę 90zł za odprawę!!

Czyli łącznie: 510 zł za osobę.

Oszczędzam 322,20 zł i jestem w Luton o 7:35. Minus powrót już o 8:20 rano, co oznacza nieprzespaną nockę albo nocleg w Luton. Rzecz w tym, że wciąż nie jestem w Londynie, tylko na jego przedmieściach. Wizzair oferuje transport z i na lotnisko. Koszt takiej przyjemności to 141 zł!

Sprawdziłem czym można dojechać i wrócić na własną rękę. Najlepiej sprawdza się pociąg. Mam do wyboru dwie opcje.

1. East Midlands Train – czas przejazdu: 28 min. Koszt: 31 funtów w obie strony na Charing Cross czyli 152 zł przy dzisiejszym kursie (11zł drożej niż proponuje Wizzair:))
2. First Capital Connect – czas przejazdu: 44 min. Koszt: 34,5 funta w obie strony na Charing Cross czyli 169 zł

Także podsumowując: 651 zł i jestem na miejscu. Oszczędzam ponad 180zł i jestem koło godziny 9:00 na miejscu.

Istnieją jednak również inne opcje. Wszedłem na stronę KAYAK.pl by sprawdzić kto jeszcze lata do Londynu w przystępnych cenach.

WIZZAIR przez Bravofly

Okazało się że na portalu Bravofly ten sam lot Wizzairem można kupić za 296,72 zł (w tym opłata transakcyjna Bravofly). Na oferty pośredników trzeba jednak uważać, często oferują oni znacznie korzystniejsze ceny niż Wizzair bezpośrednio, ale opłaty transakcyjne sprawiają że łączne koszty wychodzą droższe. Ja trafiłem akurat na prawdziwą okazję. Ale oczywiście dochodzą do tego kosztu wszystkie inne opłaty jak przy Wizzair, czyli:
– za bagaż: 167,78 zł – tu jest taniej
– za dojazd z Luton do Londynu – 152 zł liniami East Midlands Train

Koszt łączny: 616,50 zł – taniej o 34,50 niż bezpośrednio przez stronę Wizzair. Pojawia się tu jedno ale! Bravofly przelicza sumę na Euro i taką kwotą obciąża rachunek, przez co w sytuacji gdy bank obsługujący naszą kartę prowadzi agresywną politykę walutową możemy finalnie zapłacić więcej niż w Wizzair.

BRITISH AIRWAYS

– Lot na lotnisko Heathrow – na miejscu jesteśmy o 14:15, powrót o 12:15
– W cenie bagaż do 23 kg
Koszt łączny: 778,84 zł

LUFTHANSA (1 przesiadka)

– Lot na lotnisko Heathrow, ale z przesiadką w Monachium, co wydłuża czas lotu o 1,5 godziny i zapewnia dreszczyk emocji podczas przesiadki – mamy na to 40 minut!
– Przylot 16:35, wylot z Londynu 11:05
– W cenę wliczony bagaż do 23kg.
Koszt: 736,70 zł

Tak więc podsumowując, najtańszy jest wciąż Wizzair, ale nie aż taki tani jakby można było się spodziewać. W porównaniu do LUFTHANSY zyskujemy tylko nieco ponad 80 zł. Różnicę w długości lotu stracimy w pociągu, a za te 80 zł możemy sobie kupić dogodniejsze godziny podróży (niż lot powrotny o 8:20).

Jaka jest wobec tego odpowiedź na postawione na wstępie pytania?

1. Ile kosztuje lot do Londynu?

Nie mniej niż 600zł, przynajmniej wtedy gdy to Ty decydujesz o dacie wylotu, a nie korzystasz z dodatkowych ofert promocyjnych.

2. Czy bardziej opłaca się lecieć tanimi liniami czy może poczciwym LOT-em?

Tu odpowiedź zależy w dużym stopniu od tego jak się trafi. Czasem standardowe linie mogą mieć atrakcyjniejsze oferty niż tanie. A nawet jeśli tak nie jest różnice nie są duże, a podróżowanie standardowymi liniami jest bardziej komfortowe. Ja osobiście jestem skłonny dopłacić np. za lądowanie na Heathrow.

3. Czy tanie linie są rzeczywiście tanie?

I tak i nie. W tanich liniach tak naprawdę tani jest tylko bilet, za wszystko inne trzeba dopłacić. Dlatego zawsze należy porównywać ceny.

Jedna odpowiedź to “Ile kosztuje lot do Londynu”

Trackbacks/Pingbacks

  1. 5 błędów popełnianych przy wyborze wymarzonych wakacji « vaglo.wordpress.com - Luty 18, 2013

    […] P.S.: Jeżeli wybieracie się na wakacje na własną rękę również uważajcie na tanie oferty. Czasem za dużo wyższą jakość trzeba zapłacić znacznie mniej niż nam się wydaje. O różnicy w cenie pomiędzy tanimi a standardowymi lotami możecie poczytać tu. […]

Skomentuj

